صادرات سنگ تراورتن

۴۸ بازديد

صادرات سنگ تراورتن به دليل داشتن منابع سنگ در ايران مرسوم مي باشد و به همين سبب نيز بزرگ ترين ذخاير سنگ تراورتن در ايران ، استان مركزي -شهرستان محلات مي باشد. شهرستان محلات را مي توانيم به‌عنوان كانون توليد سنگ 50 درصد كل ماده معدني تراورتن ايران  بدانيم . شهرستان محلات در توليد سنگ‌هاي ساختماني مرمريت، چيني، كريستان، ترانيكس و تراميت يا همان سنگ خام تراورتن به رتبه 18 ام در توليد و صادرات سنگ تراورتن رسيده است.

براي معرفي بهتر سنگ تراورتن بهتر است بگوييم كه اين سنگ نوعي سنگ تزئيني مي باشد كه در دسته سنگ‌هاي آهكي متخلخل  مي باشد كه در حقيقت از رسوبات چشمه‌هاي آب گرم به جا مانده‌اند و حفره‌هاي روي سنگ‌ها نيز ناشي از گازهاي محبوس در همين آب‌هاي گرم مي باشند.

تنوع رنگي و الگويي بالاي سنگ‌هاي تراورتن آن‌ها را به انتخابي ايده‌‌آل و گسترده براي طراحي نماهاي ساختمان‌ها، ديوارها و كف استخرها، كف‌پوش‌ها و سنگ‌فرش‌ها تبديل شده است. ضمن اين‌كه ميزان تخلخل و كيفيت سنگ‌ها نيز تنوع بسياري دارد، دست علاقه‌مندان را براي انتخاب باز گذاشته است ، عمده معادن اين سنگ در اصفهان است و اين شهر سهم كثيري در توليد تراورتن كشور دارد.

اگر تاريخ را بخوانيم مي توانيم در يابيم كه در تمام دوران تاريخ و تمدن ايراني ، آثار و مستندات فراواني از سنگ هاي باستاني وجود دارد كه در ساخت بنا ها ،  تنديس ها و طاق‌هاي سنگي حجيم استفاده مي شود.

انجام اين كار ها در طول تاريخ ايران نشان مي دهد كه  هنر و مهارت پيشينيان دوران باستان در به‌كارگيري ماهرانه سنگ در ساخت و ساز بناها از گذشته هاي خيلي دور وجود داشته است. همچنين با توجه به وجود ذخاير غني سنگ هاي تزئئيني مي توانيم وضعيت اقتصاد كشور را رونق دهيم. طبق ايران با وجود هشت هزار و 800 معدن فلزات رنگي، خاك‌هاي صنعتي و سنگ‌هاي نما و ساختماني در ايران كه يك‌هزار و 900 مورد از آن‌ها در حوزه سنگ‌هاي تزئيني مي باشد.
پس ايران با وجود ذخاير غني سنگ نما و تزئيني توانسته در چهار رتبه اول توليدكنندگان سنگ تزئيني در جهان قرار دارد.

حضور رقيبان در صادرات

توجه به رقيبان سرسخت صادرات سنگ تراورتن اين را نشان مي دهد كه سنگ خام و فرآوري شده مانند تركيه، هند، ايتاليا و چين نشان مي دهد كه برعكس سابقه ديرينه ايران در صادرات سنگ تراورتن، در زمينه اقتصاد سنگ با مشكلاتي رو به رو مي باشد.

فعالان صادرات سنگ تراورتن در ايران باور دارند كه صادرات بي رويه سنگ تراورتن به شكل اوليه و خام يكي از بزرگترين موانع  رشد هزينه‌هاي استحصال و توليد سنگ تراورتن در اين حوزه باشد كه دركنار تحريم‌هاي اقتصادي سبب كندي رشد صادرات سنگ تراورتن در كشور بشود.
در صادرات سنگ تراورتن ، فعالان اين رشته بر اين باور هستند كه راه ‌هاي استخراج نادرست سنگ تزئيني  به منظور صادرات سنگ تراورتن و نيزكمبود كارگران در اين بخش باعث شده است كه كيفيت صادرات سنگ تراورتن در كشور ما كم شود و مشكلات عديدي برايمان به وجود بياي.

افراد فعال در صنعت صادرات سنگ تراورتن  هميشه گفته اند كه اين حوزه نيازمند كسب تجربه و مهارت مي باشد و به راحتي نمي باشد .

صادرات سنگ تراورتن

در حال حاضر صادرات سنگ تراورتن به قزاقستان  در سال هاي اخير به عنوان قسمتي از كالا هاي صادراتي به اين كشور شناخته شده است.سنگ تراورتن را همان طور كه قبلا گفتين مي تمانيم به عنوان يكي از پر كاربرد ترين سنگ ها مخصوصا در بخش ساخت و ساز ساختماني به حساب آوريم.اين سنگ از مناطق مختلفي استخراج مي شود كه در زير برخي از آن ها را نام برده ايم:

  • عباس آباد
  • آتشكوه
  • حاجي آباد
  • يزد
  • كاشان
  • ابيانه
  • آبگرم
  • آبيار

از لحاظ ظاهري و كيفيت هر كدام از اين سنگ ها داراي ويژگي هاي مختلفي مي باشند و ممكن است در برخي موارد باهم متفاوت باشند. سنگ هايي مناطق  مختلفي كه گفته شد هر كدام داراي ويژگي هاي خاصي مي باشند كه در بازار به آن شهرت دارند. مثلا سنگ تراورتن حاجي آباد به بي موج بودن و ابر و باد مانند بودنش شهرت دارد. صادرات سنگ تراورتن در تناژ هاي بالا براي بخش هاي مختلف صنعتي در داخل و خارج كشور انجام مي گيرد.

براي اطلاع از قيمت انواع سنگ در بازرگاني زاندس با ما تماس بگيريد.

https://zandestile.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.